top of page

WAAR HEEFT EXTERNE MACHT ONS GEBRACHT?

De woorden die me deze week bij het lezen van een boek van Gary Zukav raakten, wil ik graag nu met jullie delen, omdat ze een licht werpen op waar we vandaan komen, maar ook waar we naartoe evolueren.

Laat ons beginnen bij het begin: ‘Hoe kijken wij aan tegen macht?’


De macht om de omgeving en degenen die zich daarin bevinden, te beheersen, is vandaag macht hebben over wat kan worden gevoeld, geroken, geproefd, gehoord of gezien. Dit type macht is EXTERNE MACHT. Externe macht kan worden verworven of verloren, zoals op de aandelenmarkt of bij verkiezingen. Zij kan worden gekocht of gestolen, overgedragen of geërfd. Er wordt aan gedacht als aan iets dat van iemand anders, of ergens anders, kan worden verkregen. De winst aan externe macht van de één wordt gezien als het verlies van de ander.

Het resultaat van het zien van macht als extern, is geweld en vernietiging.


Al onze instellingen -sociaal, economisch en politiek- weerspiegelen ons begrip van macht als extern. Gezinnen, net als culturen, zijn patriarchaal of matriarchaal. Eén persoon 'draagt de broek'. Kinderen leren dit al vroeg en het vormt hun leven.


Politie afdelingen of het leger, worden geproduceerd door de perfectie van macht als extern. Badges, laarzen, rang, radio, uniform, wapens en wapenuitrusting zijn symbolen van angst. Zij die ze dragen zijn angstig. Zij vrezen de wereld te betreden zonder verdediging. Degenen die deze symbolen tegenkomen zijn bang. Zij vrezen de macht die deze symbolen vertegenwoordigen, of zij vrezen degenen van wie zij verwachten dat die macht hen in toom zal houden, of zij vrezen beiden.

De politie en het leger hebben, net als patriarchale of matriarchale families en culturen, geen oorsprong van de perceptie van macht als extern. Het zijn weerspiegelingen van de manier waarop wij, als soort en als individu, tegen macht zijn gaan aankijken.


De perceptie van macht als extern heeft onze economie gevormd. Het vermogen om de economie te controleren, binnen gemeenschappen en binnen naties, en het vermogen om de transnationale economie van de wereld te controleren, is geconcentreerd in de handen van een paar mensen. Om arbeiders tegen deze mensen te beschermen, hebben we vakbonden opgericht. Om de consumenten te beschermen, hebben we bureaucratieën in de regering gecreëerd. Om de armen te beschermen, hebben we welzijnssystemen gecreëerd. Dit is een perfecte weerspiegeling van hoe wij macht zijn gaan zien - als het bezit van enkelen terwijl de meerderheid als slachtoffer dient.


Geld is een symbool van externe macht. Zij die het meeste geld hebben, kunnen hun omgeving en degenen die daarin functioneren het meest controleren, terwijl zij die het minste geld hebben, het minst in staat zijn hun omgeving en degenen die daarin functioneren te controleren.

Geld wordt verworven, verloren, gestolen, geërfd en bevochten.


Opleiding, sociale status, roem en dingen die we bezitten, zijn als we er een gevoel van verhoogde veiligheid aan ontlenen, symbolen van externe macht. Alles wat we vrezen te verliezen -een huis, een auto, een aantrekkelijk lichaam, een behendige geest, een diep geloof- is een symbool van uiterlijke macht. Wat we vrezen is een toename van onze kwetsbaarheid. Dit is het gevolg van het zien van macht als extern.




De perceptie van macht als extern versplintert de psyche van het individu, de gemeenschap, de natie en de wereld. Er is geen verschil tussen acute schizofrenie en een wereld in oorlog. Er is geen verschil tussen de kwelling van een versplinterde ziel en de kwelling van een versplinterde natie.


Wanneer een echtgenoot en een echtgenote wedijveren om de macht, gaan zij dezelfde dynamiek te lijf als mensen van een bepaald ras doen, wanneer zij bang zijn voor mensen van een ander ras.

Uit deze dynamiek is ons huidig begrip van evolutie ontstaan als een proces van steeds groter vermogen om de omgeving en elkaar te overheersen. Deze definitie weerspiegelt de beperkingen van het waarnemen van de fysieke wereld met slechts vijf zintuigen. Zij weerspiegelt de strijd om externe macht, die door angst wordt gegenereerd.


Na millennia van wreedheid jegens elkaar, van individu tot individu en van groep tot groep, is het nu duidelijk dat de onzekerheid die ten grondslag ligt aan de perceptie van macht als extern, niet kan worden genezen door de accumulatie van meer externe macht. Het is voor iedereen duidelijk, niet alleen in elke nieuwsuitzending en krant, maar ook doorheen elk van onze ontelbare lijdenswegen als individuen en als soort, dat de perceptie van macht als extern alleen maar pijn, geweld en vernietiging brengt.

Zo zijn we tot nu toe geëvolueerd, en dit is wat we, op het punt staan achter te laten.



 


Woensdag 4 augustus 2021

Met dank aan inspirator Gary Zukav in ‘The Seat of the Soul’.

Ons diepgaander inzicht en begrip, leidt ons naar een ander soort macht.

Zaterdag 7 augustus, meer over onze zoektocht naar de ervaring van ‘AUTHENTIEKE MACHT’



Infospirator



38 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Ga je mee?

bottom of page